Geld overmaken of betalen aan de kassa doen we allemaal. Tegenwoordig bijna alleen nog maar met ons bankpasje of mobiele telefoon. We hebben minder vaak contant geld in onze portemonnee. Stroomuitval, of een cyberaanval op banken, kan er in het ergste geval toe leiden dat het digitale betalingsverkeer enige tijd niet werkt. Als we daarom onverwachts niet meer elektronisch kunnen betalen of pinnen, geeft dit veel ongemak en onrust. Bij jou als consument. Maar het kan ook de samenleving ernstig verstoren.
Denk vooruit
- Zorg ervoor dat je contant geld achter de hand hebt. Advies voor de eerste 72 uur na een noodsituatie is: 70 euro voor een volwassene en 30 euro voor een kind.
- Handig is om verschillende biljetten en munten te hebben. Zo kan je zoveel mogelijk gepast betalen.
- Houd bij het bepalen van de hoogte van het bedrag ook rekening met contant geld voor bijvoorbeeld medicijnen of babyvoeding.
- Kijk voor het volledige rapport en de berekening van het bedrag op www.nibud.nl
Is er een langdurige verstoring?
- Kijk op de website van je bank of op iDeal voor actuele informatie.
Wat doet de overheid?
- De overheid heeft noodplannen klaarliggen.
- Banken en andere financiële instellingen moeten voldoen aan wetten en regels om hun digitale systemen goed te beveiligen. Hier wordt toezicht op gehouden door De Nederlandsche Bank.
- Er worden alternatieve manieren van betalen onderzocht voor als er een grote pinstoring is (zoals pinnen met uitstel of betalen met een QR-code). Dit gebeurt nu al bij kleinere storingen.